Greed.dk - Inspiration til iværksættere og selvstændige

Succes med linkbuilding kræver en varieret linkprofil

Skal du til tops i søgeresultaterne er links en uundværlig faktor, som alle websiteejere må tage stilling til, hvis du vil have held i søgemaskinernes indeks og skabe en sund online forretning, baseret på den største gratis trafikkanal på markedet.

Links er samtidig blevet let tilgængelige, det er ikke længere svært at finde steder, hvorigennem man kan opnå kontakter med personer, der har adgang til massevis af sider, hvorigennem man kan få publiceret indhold mod betaling, med et dertilhørende link tilbage til ens website.

Det har dog også medført, at links er gået fra at være noget som specialister håndterede til noget som en sælger uden nogen form for baggrund nu også håndterer.

Dette er både godt og skidt.

Det er godt på den facon, at forbrugere har fået større mulighed for selv at investere i links til deres website, men det betyder samtidig at den rådgivning, der normalt er forbundet med linkbuilding, helt udebliver. 

Det betyder helt konkret, at rigtigt mange går rundt og bruger mange ressourcer på at indkøbe links, men de misser fuldstændigt ud på nogle af de vigtigste parametre, der hedder, at en linkprofil skal fremstå naturlig.

Går du til et seriøst SEO-bureau, vil de ikke kun få links til dine vigtigste sider. De vil heller ikke kun bruge optimerede ankertekster og de vil ikke kun fokusere på en enkelt linktype.

De vil assistere dig med at skabe en naturlig og afbalanceret linkprofil, noget en linksælger ikke vil være i stand til. 

Intet website har kun autoritære links

autoritære links

Hvis vi tager et kig på de mest populære websites, består deres linkprofil så kun af stærke indgående links?

Nej – ethvert populært website, der løbende modtager indgående links, vil have links fra mange forskellige kilder og der vil være en stor variation i, hvor stærke disse links vil være. 

Derfor får man heller ikke ligefrem en naturlig linkprofil, hvis man udelukkende fokuserer på at købe links fra store og veletablerede medier og det kommer man hurtigt til, hvis man ikke tænker sig om og hvis man lader sig forblændede af de mange spændende måleenheder, der fortæller noget om et links styrke.

Men et links styrke målt i eksempelvis autoritet er kun et ud af rigtigt mange parametre søgemaskiner kigger på.

Scenariet ville dog ikke være anderledes hvis du eksempelvis udelukkende fokuserede på de efterhånden udskældte linkkataloger, de ville heller ikke have megen effekt og meget sandsynligt mindre effekt end udelukkende links fra stærke sider.

Ensidig fokusering på en bestemt linktype er altså aldrig en god idé, uanset hvilken type link der er tale om.

Hvordan skaber man varians i ens linkprofil?

skab varians i dine links

Det første du skal have vurderet, er om du har en overvægt af en bestemt type links.

Det kan være du bare ved det, fordi du selv har været involveret i alle typer links, der peger på websitet og så er det egentligt bare om at gå i gang med at supplere op med andre typer af links.

Hvis du ikke er opmærksom på hvilke typer af links, der peger på dit website, så skal du have fat i et linkanalyseværktøj, så du kan danne dig et indblik.

Udarbejd herefter en liste over hvilke typer links, der peger på dit website og se om fordelingen ser naturlig ud. Mere om dette senere.

Hvilke typer links findes der?

typer af links

Hvis du skal have en meget naturlig linkprofil, skal du gøre brug af alle forskellige former for links.

Nogle links er mere tilgængelige end andre og derfor skal du forventeligt have flere af disse typer links. 

Herunder listes en række eksempler, på forskellige typer af links:

  • Linkkataloger
  • Virksomhedsregistre
  • Blogkataloger
  • Sociale bogmærker
  • Forumlinks
  • Profillinks
  • Artikelkataloger
  • Advertorials
  • Bloglinks
  • Sitewidelinks
  • Artikellinks
  • Event-links (Begivenhedswebsite)
  • Rabatlinks (Rabatkuponer, studierabat, pensionistrabat mv)

Du bør som udgangspunkt sigte efter at have lidt link fra hver kategori.

Hvor mange du skal have fra hver, afhænger af hvilken niche du befinder dig i.

Prøv at kigge nærmere på top 3 resultater, for en række søgeord, der definerer din branche og se på deres mix af linktyper. Her i kan du finde inspiration til en optimal sammensætning.

Du skal dog være opmærksom på, at du kan befinde dig en branche hvor ingen har styr på links, den slags brancher findes der faktisk stadigvæk, så det er ikke ALTID, at man kan finde inspiration her i.

Måske gør alle det lige dårligt?

Husk herudover at du også bør fokusere på varians i forhold til nofollow-links, scriptlinks og andre typer af links.

Hvis du helt konsekvent undgår disse typer af links, er det meget tydeligt for en søgemaskine, at der er for megen ikke naturlig indblanding i din linkprofil og den kan blive vurderet som fabrikeret.

Det kan helt konkret betyde, at Google ikke vil finde dit website troværdigt, på trods af massevis af indgående links. 

Det er også vigtigt at have varians i sine ankertekster, det er vigtigt der er varians i hvor på websitet der linkes til osv. og naturligvis også på andre målbare værdier, så som autoritet.

 Varians er altså en essentiel del af en naturlig linkprofil og det er de naturlige linkprofiler, der skaber de bedste resultater ude i søgeresultaterne. 

Igennem analyser af tusindevis af linkprofiler, har jeg gang på gang fået bekræftet, at en god og varieret linkprofil er den eneste rigtige måde, at få den fulde effekt af sine links på.

Find inspiration i linkklubbens linkmuligheder

linkklubben.dk

Det kan være en udfordring og tidskrævende, at finde frem forskellige linkmuligheder og jeg har derfor lavet en tjeneste, hvorigennem man hver måned modtager 4 linkmuligheder

Disse linkmuligheder består af ovennævnte typer af links, på nær advertorials og andre betalte muligheder. Vejledningerne er altså målrettet sider, hvor det er gratis for dig at oprette dit website med et dertilhørende backlink.

Det koster 249 kr. pr. måned at være medlem og du får fire muligheder hver måned. De forskellige linkmuligheder, kan bruges på alle dine websites og ikke kun et enkelt.

Klubben findes både med danske, svenske og tyske muligheder. 

Du kan se nærmere på linkklubben, ved at klikke her.

Henrik Bondtofte

Henrik Bondtofte er stifter og CEO i Bondtofte & Co. Han har en uddannelsesmæssig baggrund inden for marketing og multimedia design, men det er søgemaskinerne og optimeringen af disse, der er Henriks helt store passion og spidskompetence.

Med over 13 års erfaring med professionelt arbejde med søgemaskiner i bagagen, mestrer Henrik alle discipliner indenfor SEO og kan med god samvittighed kalde sig for en af Danmarks absolut førende online marketing-eksperter.

Kommentér