Greed.dk - Inspiration til iværksættere og selvstændige
nyhedsbrev emailmarketing skabelon

Nyhedsbrev: Sådan skriver du en e-mail (der sælger)

Sådan skriver du et nyhedsbrev (der sælger). Følg den komplette guide med 5 nemme trin og download den gratis skabelon.

Perfekt til både nybegynderen og den let øvede inden for e-mailmarketing.

At skrive et nyhedsbrev er nemt.

Skræmmende nemt faktisk.

Men at skrive et nyhedsbrev der sælger, er ikke helt så lige til.

Heller ikke selvom du har været på kursus i det. For ofte lærer du blot de forskellige virkemidler at kende (ved navn og effekt) og bliver så overladt mere eller mindre til dig selv, når du skal til at formulere dit første (sælgende) nyhedsbrev.

Efter at have læst dette blogindlæg, vil du ikke blive en ekspert i at skrive nyhedsbreve. Det er ikke vores mål. Langt fra.

At blive ekspert tager – som regel – flere år. For det at mestre et velskrevet nyhedsbrev kræver, at du skriver og skriver og skriver. Og fejler og fejler og fejler.

I stedet vil jeg prøve at give dig en skabelon, så du i det mindste kan komme i gang og (relativt nemt) slippe af sted med at få skrevet noget, der i det mindste ikke er helt hen i vejret og bare tilnærmelsesvist kan få dine læsere op af stolen.

Med andre ord: Vi vil prøve at løfte dit bundniveau – ikke gøre dig til Mozart. Og værktøjet, vi bruger, er en skabelon.

Nu har du 2 valgmuligheder

Du kan enten vælge at:

Eller at:

  • læse videre og gå en grundig gennemgang af skabelonen (vælg denne løsning, hvis du skal i gang med at skrive dit første nyhedsbrev)

Hvad du vælger, er naturligvis helt op til dig. ♥

1. Emnelinjen/overskrift til dit nyhedsbrev

nyhedsbrev

Det første, dine læsere ser, er din emnelinje og efter de har klikket din overskrift (de to ting skal være ens, så læserne møder det, de regner med at møde efter klikket.

Og derfor skal den sidde lige i skabet. Det er (når det kommer til åbningsrate) den mest essentielle del af dit nyhedsbrev.

Det er ikke ualmindeligt, at du kommer til at bruge 30 – 60 minutter på at skrive en emnelinje og finjustere den, inden du sender dit nyhedsbrev.

Her får du en emnelinje fra et af mine nyhedsbreve, fra dengang jeg var fotograf og blandt andet underviste i, hvordan man kunne skabe en fornuftig forretning på at tage billeder.

“Derfor gik jeg glip af en kæmpe ordre”

Virkemidlet her er nysgerrighed.

Af andre virkemidler du kan bruge kan nævnes:

  • sense of urgency (f.eks. et tilbud der udløber snart)
  • tilbud (spar x antal kroner eller procent)
  • modtagerens navn (det gøres nemt i emailmarketing-værktøj)
  • social proof (Karen er vildt med [indsæt produktnavn]

I selve emailen havde jeg krydret overskriften lidt, som du kan se her.

“Derfor gik jeg glip af en kæmpe ordre (og hvordan du undgår at begå samme (fatale) fejl!”

Prøv selv at lav en overskrift, hvor du tager udgangspunkt i dit eget produkt eller en historie om samme.

Sælger du f.eks. løbesko, kunne overskriften være:

“Du løber (uden at vide det) i de forkerte sko”

“Løb hurtigere: Sådan vælger du den helt rigtige løbesko til dit næste marathon”

“5 (fatale) fejl mange begår, når de køber løbesko (er du én af dem?)”

“Gør dine løbesko dig langsom? Sådan slår du rekord på 5 km”

“Løbesko til 1/2 pris (men kun de næste 8 timer)”

Det er ingen hemmelighed, at jeg er størst fan af de emnelinjer, der appellerer til mine læseres nysgerrighed. Måske mest fordi de også er sjovest at skrive.

Men tilbudsmails fungerer bestemt også. Det hele kommer an på, hvad du sælger og til hvem. Og hvornår.

2. Indledning til dit nyhedsbrev

nyhedsbrev

Når dine læsere har åbnet dit nyhedsbrev, så skal de straks fanges af din tekst og få lyst til at læse videre.

TIP! Tænk det sådan her:

Hver eneste linje (afsnit) skal “lokke” din læser til at læse den næste linje. Og den næste linje. Og den næste linje.

Lad være med at tænk, at de skal have lyst til at læse hele e-mailen, med det samme. Det bliver et uoverskueligt projekt – og det virker ikke.

Én linje ad gangen.

Og start med en personlig historie. Noget din læsere kan forholde sig til.

Sælger du f.eks. et træningsforløb, hvor dine læsere bliver bedre til at løbe, så kunne din indledning starte med noget i retning af:

“For 3 måneder siden kunne jeg ikke løbe 5 kilometer. Jeg hostede og spruttede efter de første 100 meter. Mit hjerte hamrede løs og mine ben føltes som tonstunge betonklodser, der slæbte hen ad jorden efter mig.”

Kan du se, hvad der sker her?

Du lægger ud med en sætning/afsnit, der (formenligt) er noget, din læser kan nikke genkendende til. I hvert fald hvis du kender din målgruppe. Måske rammer du endda et ømt punkt.

Du taler direkte til dine læseres største problem (når det kommer til løb).

Når dine læsere kan sætte sig ind i din historie, så er de mere tilbøjelige til at læse videre.

Hvorfor?

Fordi de (implicit) forventer, at der kommer et løsningsforslag til dit – og dermed også deres – problem. Og det er noget, vi alle ønsker. Og så er det altid rart at få bekræftet, at man ikke er alene i verden med sit problem – det tror mange nemlig, at de er.

Historien skal naturligvis være længere. Hvor lang den skal være, er op til dig. Så længe du kan holde dine læseres opmærksomhed/nysgerrighed ved lige, så kan du i princippet fortsætte så længe, du har lyst til.

Men pres nu ikke citronen. Vi skal jo gerne have læserne med hele vejen til dit CTA (call to action).

3. Problem

nyhedsbrev

Nu er du kommet til at forklare problemstillingen. Og du skal forstærke følelsen hos dine læsere.

Og med “forstærke” mener jeg ikke, at du skal lyve. Aldrig aldrig aldrig lyve. Du skal derimod udpensle, hvad problemet er.

Er problemet f.eks. at du har brugt de forkerte løbesko, skal du forklare – helt ned i detaljen – hvad der har været galt med dem og hvilke unødvendige udfordringer du derfor er løbet ind i.

Et hurtigt eksempel kunne være:

“Så hvorfor fik jeg ondt i mine knæ efter få kilometer? Var jeg blevet for gammel til at løbe? Var det min dårlige fysiske form? Havde jeg løbet for hurtigt? Var jeg bare ikke skabt til løb?

Ovenstående tanker kender du formentligt. Men bare rolig… Det er ikke dig. Det er dine (formentlig) dine sko. Og det findes der en løsning på.”

Kan du mærke det? Det gør næsten ondt bare at læse. Og du får en endnu større lyst til at løse problemet.

4. Løsningen på dine læseres problem

nyhedsbrev

Og nu kommer du med den helt store forløsning.

Løsningen på dine læseres problem med ondt i knæene. Eller hvad det nu er, deres problem måtte være.

Vi fortsætter med løbeskoene og ondt i knæet:

“Sådan vælger du den rigtige løbesko (så du ikke ødelægger dine knæ)”

Ovenstående kunne være en overskrift i brødteksten, der markerer, at nu kommer løsningen på dine læseres problem.

Her kan du så komme med et par fif til, hvordan de gør.

Jeg ved desværre ikke nok om at vælge løbesko, men det vil du jo helt sikkert gøre, hvis det er det, du (blandt andet) rådgiver i. ♥

5. CTA (Call To Action) til sidst i dit nyhedsbrev

cta call to action

Måske dit vigtigste afsnit, for det er her, du tjener dine penge.

Dit CTA – eller call to action – skal få dine kunder til i første omgang at klikke. I næste omgang (når de lander på din hjemmeside) at købe.

Og lad mig med det samme give dig et tip til, hvad du aldrig nogensinde skal skrive:

“Læs mere her”.

Yaks!

Skriv “Læs mere her” på et stykke papir. Krøl så papiret sammen og smid det ud i papirkurven.

Aldrig aldrig aldrig får du brug for den sætning igen.

Ikke som et CTA i dit nyhedsbrev i hvert fald.

Det du skal servere for dine kunder på det her kritiske tidspunkt, er løsningen på deres problem endnu engang.

Vi fortsætter med eksemplet med knæ og løbesko. Et CTA kunne i så fald se sådan ud:

“JA TAK – Jeg vil også slippe for smerter i mine knæ og lære, hvordan jeg vælger de helt rigtige løbesko.”

Kan du se forskellen mellem “Læs mere her” og ovenstående CTA? Du taler med ovenstående direkte ind i dine kunders følelser og giver dem løsningen på deres problem med et enkelt klik.

Tilbage er der kun at trykke på send. Læne sig tilbage og se på at ordrerne tikker ind. ♥

Og husk – skabelonen her er kun én løsning ud af mange forskellige. Som jeg skrev i indledningen, så er det her kun for at få dig i gang. Hurtigt. Ikke en “one size fits all”.

Så prøv dig frem. Vær ikke bange for at fejle. Du misser alle de skud, du ikke tager.

God fornøjelse med salget.

Michael Bang

3 kommentarer

  • Hej Michael

    Fint skriv 🙂

    Jeg er ikke lige helt skarp på reglerne om nyhedsbreve B2B?

    Dbh.
    Lasse

  • Inspirerende at læse, og jeg skulle lige til at sende et nyhedsbrev, hvor der står “Læs mere her” – haha! Men de produkter jeg sælger er ikke nogen, man bare kan klikke på et link og bestille på en hjemmeside. Det kræver først en snak med kunden for uddybning af hvor mange brugere og hvor mange år de vil bruge det og andre detaljer (B2B salg) men jeg vil se, om jeg kan strikke noget sammen på en anden måde end det kedelige nyhedsbrev.