Greed.dk - Inspiration til iværksættere og selvstændige
email marketing tools værktøjer bedst

De 5 bedste emailmarketing værktøjer til små virksomheder (2020)

Hvorfor overhovedet bruge tid på email-marketing i 2020?

(Links til OptinMonster og WPForms er annoncelinks)

Måske tror du, at e-mail marketing er mere eller mindre dødt i 2020 og det eneste rigtige er at smide hele marketingbudgettet efter Facebook annoncer og Google Ads.

Men intet kunne være længere fra sandheden.

Email er nemlig stadig i 2020 den ultimative marketingkanal, når det kommer til ROI (return of investment). Hvis du gør det rigtigt, kan du forvente at tjene 44 kroner for hver krone du bruger.

Vanvittig ROI

Her får du en oversigt over den gennemsnitlige ROI på forskellige marketingkanaler:

Email-marketing: 44 kroner for hver krone brugt (ROI på 4.400%)

Betalt annoncering: 2 kroner for hver krone brugt (ROI på 200%)

Social Media: ?

Ovenstående tal er den gennemsnitlige ROI og sådan nogle tal skal altid tages med et gran salt.

Men tendensen taler sit tydelige sprog. Email-marketing slår alle andre kanaler isoleret set.

Det er der flere årsager til. Én af dem er, at det er utroligt nemt at måle – modsat din indsats på social media (som af samme grund er beskrevet med et ?).

Bottom line: Hvis du ikke bruger email-marketing, så går du formentlig glip af en mindre formue.

Hvilke værktøjer skal du bruge?

For at komme godt i gang med e-mailmarketing, skal du bruge et par forskellige værktøjer.

Du behøver som sådan ikke at have en hjemmeside, for at samle leads (personer der skriver sig op til dit nyhedsbrev/emailliste), men i dette eksempel tager vi udgangspunkt i, at du har en hjemmeside – drevet af WordPress – der allerede har godt med trafik. F.eks. fordi du skriver lækkert content (indhold).

Du skal i så fald bruge:

  • Et plugin der kan samle leads
  • En emailmarketing platform, hvorfra du kan sende mails (nyhedsbreve)

Og det er sådan set det.

Teknisk set er det ikke svært.

Det er faktisk ret nemt.

1. Indsamling af leads

Der findes et hav af forskellige plugins til WordPress, der kan hjælpe dig med at indsamle leads.

Nogle er gratis andre er såkalte premium plugins (plugins der koster).

OptinMonster (fra $9 pr. måned)

OptinMonster er ét af de absolut mest populære leadplugins på markedet pt. Det har alle de features, du overhovedet kan drømme om. Blandt andet:

  • Exit-Intent. Det betyder, at når dine besøgende er ved at forlade dit website, så popper der et lille vindue op, hvor de kan skrive sig op til dit nyhedsbrev.
  • Drag’n’Drop. Nemt at designe dine popups – også selvom du ikke er webdesigner.
  • Mobilvenlig. Alle popups m.m. er designet til at fungere 100% på mobilen (hvilket er helt essentielt, da over halvdelen af dine besøgende formentligt bruger deres mobil).
  • MonsterEffects. Iøjenfaldende måder hvorpå dine popups kommer frem.

Og mange mange flere.

Jeg har selv brugt OptinMonster på flere forskellige sites, og ja – det slår alle andre. Men det koster så også en lille sjat hver måned. Penge du dog lynhurtigt tjener hjem igen, hvis du bruger emailmarketing rigtigt.

Læs mere her: https://optinmonster.com/

WPForms (fra GRATIS/$39,50 pr. år)

Endnu et freemium plugin – også et jeg har brugt ved flere lejligheder.

Ligesom OptinMonster er det fyldt med lækre features og er super brugervenligt. Særligt godt til nybegynderen, da deres design skabeloner er vanvittigt nemme at bruge.

Nogle af WPForms features:

  • Drag’nDrop Form Builder. Gør det nemt at designe dine formularer.
  • Mobilvenligt design.
  • Skabeloner til dine formularer.
  • MailChimp og CampaignMonitor kompatibelt.

Og mange mange flere.

Læs mere her: https://wpforms.com/

Contact Form 7 (gratis)

Måske et af de mest brugte plugins, når det kommer til kontaktformularer.

Men det er også præcist, hvad det egentlig er beregnet til – at lade dine besøgene på din hjemmeside, skrive til dig via en kontaktformular.

Det betyder, at hvis du skal bruge det til at indsamle leads, så skal du tilføje et addon.

Derudover så er mulighederne for at ændre i designet begrænset og for en nybegynder er det forholdsvist svært at få det til at se lækkert ud.

Til gengæld er det gratis.

Læs mere her: Contact Form 7 til WordPress

2. Udsendelse af nyhedsbreve

Når du har fået indsamlet dine leads, så skal du begynde at sende mails til dem.

Til det formål skal du bruge en platform, der kan styre dine udsendelser. Det er vigtigt, at du ikke bare bruger dit normale e-mailprogram, da du så vil gå glip af en masse features/muligheder – blandt andet essentiel statistik over åbningsrater og klikrater.

MailChimp (gratis op til 2.000 leads)

En absolut hval inden for e-mailmarketing. Super populært program og også det eneste program, jeg selv har brugt til mine egne projekter.

Der er stort set ikke en feature, som ikke findes i MailChimp.

  • Skabeloner
  • Segmentering
  • Statistik over åbningsrater
  • Statistik over klikrater
  • Facebook og Instagram annoncer
  • Popup-formularer (som du faktisk kan bruge i stedet for f.eks. WPForms)

Og utallige andre brugervenlige og vigtige muligheder.

Læs mere: MailChimp

Campaign Monitor (fra $9 pr. måned)

Uden tvivl lige så godt som MailChimp – det er langt hen ad vejen blot et spørgsmål om, hvad du er mest til.

Der er mere eller mindre de samme features, så dem vil jeg ikke liste op igen.

Personligt foretrækker jeg MailChimp, men flere af mine tidligere kollegaer i branchen sværger til Campaign Monitor. Så som sagt, det er kun et spørgsmål om smag.

Læs mere: Campaign Monitor

Men… Hvad skal du så skrive i dine mails?

Nu har du fået samlet en masse leads.

Og de er blevet opsamlet i et program som f.eks. MailChimp.

Hva’ så?

Hvad skal du skrive til de personer, der har skrevet sig op til at modtage mails fra dig?

Se, gør du det rigtigt, så kan du tjene tusindvis og atter tusindvis af kroner på dine nyhedsbreve.

Gør du det forkert, så kan det i bedste fald være spildt arbejde – i værste fald kommer det til at koste dig penge.

Bonustip: WeLoveEmails

Én af Danmarks dygtigste undervisere, når det kommer til e-mailmarketing, hedder Christina Klitsgaard og er fra WeLoveEmails.

Hun afholder jævnligt live workshops, hvor du lærer, hvordan du flytter dine læseres penge over i din egen pung.

Det kan du læse mere om her: WeLoveEmails

Michael Bang

Kommentér