Greed.dk - Inspiration til iværksættere og selvstændige
affiliate marketing

4 (unikke) idéer: Skift din marketing til performance afregning

Hvis du arbejder indenfor online marketing, så ved du også, at selvom langt det meste er målbart, så er der også ofte betaling upfront. Men det behøver det ikke at være. Her får du tips og trick til, hvordan du arbejder (rigtigt) med affiliate marketing.

Google Ads skal have penge pr. click, uanset om trafikken konverterer eller ej.

Facebook Ads koster også penge, uanset om trafikken konverterer eller ej.

Bannerannoncer placeret i strategiske online medier koster penge, uanset om de konverterer eller ej.

Som online marketeers har vi vænnet os til, at langt det meste markedsføring koster penge, inden vi kender resultatet.

Derfor er der også en kæmpe niche af online marketingbureauer, som ikke laver andet end at teste og tweake annoncekonti i et væk. Dette modtager de naturligvis et honorar for, og det gør de meget ofte, uanset om resultaterne, de leverer, er gode eller ej.

Der findes en anden (supplerende) løsning

Jeg er stor fan af de mange dygtige online marketingbureauer.

For dælen… jeg er selv konsulent, der sælger mine ydelser, så det ville være underligt at være imod.

Ligeledes har jeg heller ikke noget problem med, at man skal betale upfront, og at ens evner så forhåbentlig rækker til, at der kommer et positiv afkast ud af investeringen.

Der er mange penge at hente med den metode.

Min erfaring fortæller mig blot, at rigtig mange virksomhedsejere af den ene eller den anden grund har brændt nallerne på online marketingtiltag (via bureau eller inhouse), som ikke har givet et særlig godt afkast.

Derfor har mange også spurgt mig, om ikke det var muligt at få performancebaserede aftaler. Altså hvor det ikke kommer til at koste noget, hvis ikke tingene virker (i den mindste tjener sig hjem).

Sådan en løsning eksisterer heldigvis (herfra vil jeg kalde den affiliate marketing), og over de sidste par måneder har jeg fået øjnene op for, at der findes langt flere metoder til at udnytte den på, end jeg først havde forestillet mig.

”Normal” affiliate marketing

normal affiliate marketing

Blot for lige at gøre det klart, så dækker ”affiliate marketing” over en kæmpe palette af marketing tiltag, men hvor fællesnævneren er, at den som udfører markedsføringen bliver aflønnet baseret på de resultater, der skabes (performance).

Det kan eksempelvis være, at personen modtager 10% af den omsætning, der bliver skabt, via de tiltag personen har gjort.

Det kan også være, at personen modtager et fast beløb (fx 75 kr.) for hver person, der enten køber noget, tilmelder sig noget eller på anden vis foretager en ønsket handling.

Hvad, der gør affiliate marketing så spændende, er netop, at det er risikofrit for dig, der sætter det i gang.

Google, Facebook og bureauerne skal have deres betaling uanset resultatet… Affiliaten tjener kun penge, hvis der kommer et resultat.

At overskriften på denne afsnit hedder ”normal” affiliate marketing skyldes, at langt de fleste ser affiliate marketing som en person, der har en blog eller skriver en artikel, hvor der anbefales et produkt, og hvis det så skaffer en kunde til shoppen, så kan der udbetales en kommission.

Men der er meget meget mere i affiliate marketing end det…

Her får du 4 unikke idéer til affiliate marketing.

1. Affiliate marketing via influencers

affiliate marketing via influencers

Et af de emner, der har været meget hot i snart en del år, er ”influencer marketing”.

Altså, hvor du får en ”kendt” person til at markedsføre dine produkter eller services gennem det ”reach”, de har. Ofte via sociale medier som Instagram eller Youtube.

Grunden til, at influencer marketing kan virke rigtig godt er, at vi som mennesker stoler på anbefalinger fra andre mennesker.

Er de mennesker ”kendte”, så tillægger vi deres anbefalinger lidt ekstra vægt.

At rigtig mange så har haft manglende held med influencer marketing skyldes ofte, at man har skulle betale et upfront fee. Enten i kroner og ører og/eller i form af produkter, som gives til den pågældende influencer.

Det er ikke unormalt, at en influencer skal have 5, 10 eller 20.000 kr. for at lave en enkelt post på Instragram eller en kort video på Youtube. Dertil betales der måske også noget til et influencerbureau eller en marketingmanager, som influenceren har.

Igen er alt dette fint og kan give rigtig meget mening (og godt økonomisk afkast).

Som den der gerne vil have markedsført et produkt eller en service, så skal man bare vide, at 100% af risikoen ligger hos en selv.

Brug et affiliate program

Gør du i stedet brug af et affiliateprogram, så kan du arbejde med influencers, som gerne vil acceptere at bliver aflønnet i forhold til den effekt, de skaber.

Kan en post eller video skabe 200.000 kr. i omsætning, så tjener de måske 20-30.000 kr.

Men kan den kun skabe 10.000 kr. i omsætning, så tjener de måske kun 1.000 eller 1.500 kr.

Jeg vil i den forbindelse også lige nævne, at man fint kan lave kombinationsaftaler, hvor man betaler en influencer et fast (lavere) fee + en kommission på det salg, der skabes.

Så har begge parter en risiko og en effektfuld influencer har en potentiel indtjening uden loft.

2. Affiliate marketing via Google Ads (Search og Shopping)

affiliate marketing via google ads

Når man annoncerer via Google (Search, Display eller Shopping), så foregår det som en auktion, og man betaler pr. klik. Det er der ikke noget nyt i.

Hvad mange muligvis ikke ved er, at der findes dygtige affiliates, som benytter Google Ads til at drive trafik til din shop (gennem deres affiliatelink).

Det betyder altså, at affiliaten har 100% af risikoen og omkostningen ved at betale Google for trafikken.

Konverterer det ikke på din side, så koster det dig ikke en krone.

Men, du skal naturligvis huske, at hvis ikke det fungerer, så affiliaten tjener penge, så stopper vedkommende helt sikkert meget hurtigt med at annoncere for dig.

Det er derfor super vigtigt, at du er i tæt dialog med en sådan affiliate, og at du sørger for at kommissionen er oppe i et niveau, der matcher med det, som de selv ville have betalt for at annoncere på Google.

Det handler altså IKKE om at minimere dine marketingomkostninger til Google Ads, men udelukkende om at minimere din risiko.

Det er derfor heller ikke unormalt, at virksomheder, der tilbyder ”normale” affiliates 10% i kommission, kan finde på at tilbyde ”Google Ads affiliates” både 15% og 20% i kommission.

(Kommissioner kan indstilles individuelt hos de fleste affiliatenetværk).

Hvis du allerede har et bureau eller en inhouse person til at køre Google Ads, så tal med dem inden du sætter noget i gang. Det vil være dumt at konkurrere mod sig selv.

Google Shopping kan sagtens køre via både bureau og affiliate, uden at det giver konkurrence, der hæver klikpriserne.

3. Affiliate marketing via Retargeting

affiliate marketing via retargering

En anden super smart ide (som mange endnu ikke benytter) er affiliate annoncering via retargeting.

Altså, hvor en kunde har vist interesse for dit site og dine produkter/services, men endnu ikke har købt. De personer, som vi også kan vælge at kalde halvvarme leads.

Retargeting kan køres på både Google, Facebook og et hav af andre reklamenetværk. Hvis man ved, hvad man laver, så kan afkastet være rigtig attraktivt.

Kører du selv retargeting, så ved du også, at upfront betaling kan betyde, at du ender med et dårligt afkast.

Heldigvis er der også affiliates, der har specialiseret sig (via computerlogik) i denne type markedsføring. Ved at overlade opgaven til dem, så fjerner du alt risiko fra dine skuldre, og kun når de skaber salg, har du en omkostning ved det.

Ønsker du at blive ved selv at køre retargeting på fx Facebook og Google Ads, så kan du også fint få affiliates til kun at køre annoncering på de netværk, hvor du pt. ikke selv annoncerer (Appnexus, OpenX, AOL, Yahoo osv.).

Vær obs på, at i modsætning til Google Shopping, så vil det skabe unødig konkurrence, hvis du både selv kører retargeting og lader affiliates gøre det på den samme kanal.

4. Affiliate via Email Marketing

emailmarketing

Du er forhåbentlig ikke en af dem som slet ikke (eller kun sjældent) sender nyhedsbreve ud.

For du har nemlig opbygget en e-mailliste, ikke?

Desværre så oplever jeg alt for mange webshops, som af den ene eller den anden grund ikke udsender nyhedsbreve særlig ofte. Det er en skam, for det kan konvertere super godt… hvis man ved, hvad man laver.

Er du blandt dem, som ved at du kunne gøre mere på e-mailmarketingsiden, men bare ikke får det gjort?

Uanset om vi taler kampagne e-mails, automation flows eller andre former for e-mail marketing, så er det et vigtigt element til ekstra salg i din butik.

Hvorfor ikke overveje at outsource det til en ekspert, som så bliver aflønnet via en affiliatekommission?

Du leverer listen og information om produkterne… Udsendelse, opsætning af flows osv. tager en ekstern person sig af.

Personen modtager en kommission i forhold til det salg, der bliver skabt, og vedkommende er derfor motiveret til at optimere hele tiden.

Jo bedre vedkommende gør det, desto højere indtægt.

Igen kan du overveje, om der skal laves en kombiafregning bestående af et fast fee + en kommission.

Sådan kommer du let i gang

Der er mange flere måder, hvorpå du kan gøre brug af affiliates og dermed minimere din økonomiske risiko + få sat gang i nogle marketingkanaler, som du i dag ikke har tid til, økonomi til eller lyst til.

Uanset om det er influencer marketing, retargeting eller Google shopping, du gerne vil have gang i, så vil jeg anbefale at kontakte Anders Saugstrup fra Partner-Ads

Du kan fange ham på saugstrup@partner-ads.com – Bare hils fra mig. 🙂

Hvis ikke du allerede har et affiliateprogram, så kan han hjælpe dig med at få det opsat, og han vil også kunne guide dig i den rigtige retning i forhold til spændende affiliates, du kan indlede et samarbejde med.

Mikael Rieck

Ekspert i online marketing og i særdeleshed affiliate marketing. Blogger jævnligt på antphilosophy.com. Desuden medstifter og ejer af marketers.dk.

1 kommentar

  • Mega fedt skriv Mikael, jeg er en af dem du skriver om, altså en af dem der ikke samler mail adresser op og sender nyhedsbreve ud.
    Hvorfor er jeg så det, tjaeeee primært fordi, jeg selv hader reklame mail/ nyhedsbreve, og ja jeg ved så godt, at jeg går glip af spændende nyheder og gode tilbud, derfor tænker jeg også ofte, vil mine besøgende ikke også få det sådan, altså hvis jeg begynder at sende nyhedsbreve ud til dem, vil de så ikke også blive trætte af https://igaard.dk eller https://newbornfoto.dk ?
    Jeg er meget ængstelig for, at skyde mig selv i foden, omvendt så vil jeg jo elske at få flere ordre i ordrebogen, også selvom firmaerne klarer sig ret fint, hos os er det nemlig langt fra pengene der driver værket, vi elsker ganske enkelt det vi laver, at vi så bliver betalt med dejlig mønt for det, det er så bare ekstremt godt.

    Men hånden på hjertet, hvad tænker du om min reaktion og bekymring?
    Du må hjertens gerne sende mig en mail eller finde mig på facebook og sende mig en besked, jeg vil meget gerne læse mere fra dig…!

    God dag.

    // Jan Igaard. Fotograf.