Greed.dk - Inspiration til iværksættere og selvstændige
åbningsrate nyhedsbreve emailmarketing

Åbningsrate: Hvad er det og hvad er en god procent?

Hvis du så småt er begyndt på at samle leads til din mailingliste (listen over modtagere af dit nyhedsbrev), så er du sikkert også begyndt at kigge på de forskellige statistikker – f.eks. i MailChimp.

Et af de tal, som du skal kigge på som det første, er din åbningsrate.

Åbningsraten er et udtryk for, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev. Og selvom det ikke nødvendigvis er det vigtigste tal, så kommer man ikke udenom, at det ofte er ret afgørende for dit salg (hvilket det i sidste ende handler om).

Sådan finder du din åbningsrate

Åbningsraten beregnes på følgende måde:

Hvis du sender 100 nyhedsbreve og 20 åbner dit nyhedsbrev = så er din åbningsrate 20%.

Men bare rolig… Alle moderne emailmarketingværktøjer beregner tallet for dig ganske automatisk. Det sker ved, at de placerer en pixel i dit nyhedsbrev, så de kan se, om dine modtagere åbner din e-mail eller ej. Ganske smart.

Hvad er en god åbningsrate?

Når du først begynder at studere din statistik, så dukker der med stor sandsynlighed et spørgsmål op ret hurtigt.

Hvad er en god åbningsrate?

Og nu må jeg desværre skuffe dig lidt, for det er svært at sige noget klogt om, hvad en god åbningsrate er. Det kommer helt an på din liste, dit produkt, dine modtagere og (selvfølgelig) hvor god du er til at skrive et nyhedsbrev.

Generelt kan man sige, at jo større liste du har – altså jo flere modtagere du har til dit nyhedsbrev – desto mindre vil din åbningsrate formentlig være.

Det modsatte gør sig også gældende. Jo mindre liste, jo større åbningsrate.

Og det giver rigtig god mening.

Forestil dig, at du kun har 4 modtagere på din liste. Hvis bare 3 af dem åbner, så har du en åbningsrate på hele 75% (hvilket er utroligt flot).

Modsat, har du 10.000 modtagere, så skal der være ret mange, der åbner, før din rate når op på bare 10%.

Det vil også være nemmere at få en god åbningsrate, hvis alle modtagerne enten er familie eller venner, fremfor hvis din liste består af personer, der mere eller mindre tilfældigt har skrevet sig op til dit nyhedsbrev – f.eks. i forbindelse med en konkurrence.

Her får du et eksempel på, hvordan det kan se ud i MailChimp.

Min liste bestod af ca. 5.000 fotografer og i nedenstående mail har jeg sendt dem en freebie. Altså, noget gratis. Så selvfølgelig vil mine procenter være høje – det samme vil klikraten.

åbningsrate nyhedsbrev

Men sådan ser det ikke altid ud. Især ikke med klikraten (hvor mange der klikker på dine links).

Her har jeg kørt hårdt på med en kampagne, hvor jeg solgte min e-bog. Mine læsere er altså ved at være “trætte” og klikfingeren sidder ikke længere så løst. Dog åbner de stadig mine mails.

Er åbningsraten vigtig?

Ja, selvfølgelig betyder din åbningsrate noget. Men i sidste ende er det vigtigste, om du får solgt noget eller ej.

Du kan ret nemt få en høj åbningsrate.

Det er jo bare at skrive “Åben denne mail og få kr. 100.000“. Det skal nok give dig en høj åbningsrate. Men du sælger formentligt ikke noget og dine læsere vil falde fra i hobetal – med mindre selvfølgelig at du rent faktisk giver dem 100K for at åbne.

Jeg vil til enhver tid hellere have en lille åbningsrate og et stort salg, end en høj åbningsrate med intet salg.

En kombination af både høj åbningsrate og meget salg, er naturligvis at foretrække.

Hvis du mangler idéer til, hvordan du skriver et nyhedsbrev der sælger, så kan du læse vores guide her, hvor du også kan downloade en gratis skabelon: “Nyhedsbrev: Sådan skriver du en e-mail (der sælger)”

Michael Bang

Kommentér